Останнє у блогах

Більше

Останні коментарі

ratemegaign
what is cbd oil benefits <a href="https://cannacbdoilrx.com/#&q uot;>zilis cbd oil</a> | <a href=" https://cannacbdoilrx.com/# ">cbd oil for cats</a> | <a href=https://cannacbdoilrx.com/#>cbd ...
Коментарів: 3153
ratemegaign
cbd <a href="https://highcbdoildrops.com/# ">cbd oil with thc</a> | <a href=" https://highcbdoildrops.com/# ">where to buy cbd locally</a> | <a href=https://highcbdoildrops.com/#>be st ...
Коментарів: 3153
Guestprush
<a href=" http://www.radii.org/schoolreview/gelnae gel-luft-unter-dem-gel/ ">gelnägel luft unter dem gel</a> <a href=" http://www.radii.org/schoolreview/psoria sis-naegel-bilder/ ...
Коментарів: 3153
ratemegaign
gsn casino games <a href="https://onlinecasino2018.us.o rg/#">hollywood casino</a> | <a href=" https://onlinecasino2018.us.org/# ">free casino games slot machines</a> ...
Коментарів: 3153
Guestprush
<a href=" http://www.radii.org/schoolreview/fertig -gelaender-stahl/ ">fertig geländer stahl</a> <a href=" http://www.radii.org/schoolreview/vom-ha ndy-geloeschte-bilder-wiederherstellen/ ...
Коментарів: 3153
Avxdqfealk
free las vegas slot machines <a href="https://onlinecasinozik.com/# ">free penny slots no download</a> | <a href=" https://onlinecasinozik.com/# ">goldfish casino slots ...
Коментарів: 3153
Guestprush
<a href=" https://www.bprdanautama.co.id/fluegel-g ebraucht-berlin/ ">flГјgel gebraucht berlin</a> <a href=" https://www.bprdanautama.co.id/torem-wir kstoff/ ">torem ...
Коментарів: 3153
Guestprush
<a href=" https://www.bprdanautama.co.id/gebaeudef luegel/ ">gebäudeflügel</a> <a href=" https://www.bprdanautama.co.id/asics-gel -resolution-7/ ">asics gel resolution ...
Коментарів: 3153
ratemegaign
charlottes web cbd oil <a href="https://cannacbdoilrx.com/#&q uot;>bluebird cbd oil</a> | <a href=" https://cannacbdoilrx.com/# ">benefits of cbd oil</a> | <a href=https://cannacbdoilrx.com/#>cbd ...
Коментарів: 3153
Guestclelt
<a href=" http://ajktourism.com/2000-word-psycholo gy-essay-download.html ">2000 word psychology essay download</a> <a href=" http://ajktourism.com/map38.html ">how ...
Коментарів: 3153

Архів


Сьогодні у моєму блозі вельмишановний гість - професор Ігор Михайлин зі статтею

Наталя Голованова, 20.03.2013 05:36

Ігор Михайлин

Тетяна Казакова як людина, науковець і педагог

нотатки до ювілею

     Доцент Тетяна Казакова належить до фундаторів кафедри журналістики Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Після створення кафедри 2 лютого 1996 року цим же наказом був призначений завідувачем кафедри я, професор Ігор Михайлин, і затверджено штат у кількості п’яти осіб. Але їх ще треба було знайти. Інших персоналій наказ не містив. Тетяну Казакову рекомендувала для роботи на кафедрі журналістики кафедра історії російської літератури як талановитого мобільного, здатного до перебудови викладача. Про це зі мною особисто кілька разів говорив тогочасний завідувач кафедри -- професор Олександр Лагунов.

     Прийшло 1 вересня 1996 року, але катастрофічна економічна ситуація спричинилася до того, що нові викладачі так і не були зараховані на роботу. Тимчасом необхідно було забезпечувати навчальний процес на двох курсах. З першого вересня в студентські аудиторії пішли ще не зараховані на посади Тетяна Казакова, Валерій Погожих, Олена Нерух. Їх зарахували 14 жовтня 1996 року. Я жартував -- мені зробили подарунок до дня народження. Коли я почув цю новину від Леоніда Авксентьєва -- тодішнього декана, -- я його кинувся цілувати. У це важко повірити, але тоді була така ситуація, що це було можливе -- безоплатна праця не зарахованого на посаду викладача.

     Тетяна Казакова взяла найважчий шмат роботи -- створення навчальної дисципліни «Історія зарубіжної журналістики». Важко собі уявити, що такого курсу в природі не існувало. У Москві читався предмет «Комуністична й робітнича преса за рубежем». Такі ж курси викладалися по всіх університетах колишнього Радянського Союзу. В українських університетах були негайно створені кафедри міжнародної журналістики. Нині така кафедра ліквідована в Інституті журналістики Київського національного університету імені Т. Шевченка як непотрібна. Але тоді такі кафедри існували. Проте навіть програм із «Зарубіжної журналістики» вони не мали. Тетяна Володимирівна була першою, хто в Україні таку програму створив під час стажування в Інституті журналістики в 1999 році. Ця програма, рекомендована до друку вченою радою Інститутом журналістики, була видана й стала головним документом з методичного забезпечення цієї дисципліни для всіх українських університетів.

     Після декретної відпустки Тетяна Казакова стала викладати курс «Основи журналістики», забезпечуючи стажування при його викладанні молодих викладачів і кандидатів наук з філологічною освітою, які потребували перекваліфікації. Вони вели за нею практичні заняття, слухали лекції, навчалися педагогічній майстерності й науковій сумлінності. Це були Оксана Лаврик, Катрін Хаддад, Зоя Українська, Сергій Зайцев та інші, хто встиг попрацювати на кафедрі.

     Ця ж робота з підготовки спеціалістів шляхом їх неофіційного стажування на курсах Тетяни Казакової триває впродовж усього часу її роботи. Через її настанови пройшли Таміла Бондаренко вже з дисципліни «Зарубіжна журналістика», Ольга Полумисна з курсу «Теорія та історія соціальних комунікацій». Усі вони зобов’язані Тетяні Володимирівні знаннями, педагогічними навичками, методикою організації навчального процесу.

     Тетяна Казакова стала першим доцентом кафедри журналістики в Харкові. Доцентом справжнім, якщо розуміти, що доцент -- це вчене звання, яке надається за викладацьку майстерність, досягнення високого педагогічного рівня в навчальній діяльності.

     Тема докторської дисертації Тетяни Казакової, присвячена становленню журналістики, оглядові пражурналістської діяльності людства, формуванню тієї інформаційної культури, яка й привела до виникнення журналістики, попри її самоочевидну змістовність і доцільність, викликала критику окремих професорів Інститут журналістики Київського національного університету імені Т. Шевченка, які взагалі скептично ставляться до будь-яких досліджень у галузі історії журналістики, а спроби продовжити цю історію в часі до пражурналістських явищ сприймають як непорозуміння. Через це дисертація лишається майже написаною, але й досі не захищеною. Перспектива доводити, що біле -- це біле, а чорне -- це чорне мало кого захоплює перспективою покласти на це все своє життя. Тетяна Володимирівна вирішила не витрачатися на цю марну справу, а сумлінно далі працювати із студентами, які для неї -- головний об’єкт її життєвої діяльності. Сьогодні в її бібліографії -- 80 (вісімдесят) наукових праць.

                                                    п

     Після докторантури вона не поставила питання про повернення їй двох її навчальних дисциплін «Зарубіжна журналістика» і «Основи журналістики», а створила дві нові максимально потрібні для кафедри дисципліни «Теорія та історія соціальних комунікацій» і «Методологія та методика аналізу журналістського тексту». Тоді щойно спеціальність «Журналістика» була переведена в нову наукову галузь «Соціальні комунікації». Науково-методична комісія Міністерства освіти і науки рекомендувала запровадити по університетах навчальну дисципліну «Теорія та історія соціальних комунікацій», прийнявши навіть рішення, що без оцінки з такого предмета випускник не може бути зарахований до аспірантури. Текстознавчі курси терміново запроваджувалися в усі навчальні плани спеціальності «Журналістика», бо комп’ютерні технології негативно позначилися на свідомості молодого покоління, яке відчуває істотні труднощі в сприйнятті саме вербального тексту, специфіки поєднання візуального та вербального тексту, говорити про що стало звичним у колах викладачів журналістики.

     Тетяна Казакова має змістотворчий стосунок до долі багатьох (якщо не всіх) молодих викладачів кафедри.

     Можливо, перед молодими варто сказати й про себе. Програма основоположної дисципліни «Основи журналістики», тобто самий корпус тем та спосіб їх розв’язання й висвітлення, народжувалася в моїх професійних бесідах та творчих дискусіях з Тетяною Володимирівною. Вона редагувала перше видання підручника «Основи журналістики» (1998), який, після того безупинно розширюючись, уже витримав п’ять видань.

     Таміла Бондаренко -- її учениця зі студентських років. Я став її науковим керівником лише в аспірантурі, бо Тетяна Володимирівна не вважала за можливе, будучи доцентом, керувати аспірантами за наявності доктора наук і професора. Але, працюючи з Тамілою, я бачив, що вона вже сформована як наукова особистість у школі Тетяни Казакової. Таміла стала спочатку дублером Тетяни Володимирівни з провідного курсу «Зарубіжна журналістика», а потім і основним викладачем цього курсу за програмою й методикою доцента Тетяни Казакової, бо Тетяна Володимирівна не зажадала повернення їй цього курсу, відзначивши, що молодий викладач уже налаштувався на його читання, а кафедра мусить розвиватися далі й на часі створення нової навчальної дисципліни -- «Теорія та історія соціальних комунікацій».

     Вона першою заговорила про потребу запросити на кафедру Юлію Снурнікову. Послухавши її виступ в обговоренні студентських телевізійних робіт, вона перша відзначила знання та розум випадкової на той час учасниці обговорення, її налаштування на критичне мислення й сприйняття студентської творчості. За її рекомендацією Юлія Михайлівна надалі була запрошена на кафедру спочатку як сумісник, а потім і як основний викладач. Коли Юлія Михайлівна дописала дисертацію й вийшла на захист, Тетяна Володимирівна знайшла для неї першого опонента -- професора Олександра Мелещенка, який благословив науковий здобуток молодого автора.

     Вона першою заговорила про потребу запросити на кафедру Любов Хавкіну, відзначивши, що учениця професора Олександра Борзенка (який тоді, здається, ще не був ні доктором наук, ні професором) здобула в його школі гарну наукову підготовку й зможе пристосуватися до праці в новій для себе галузі знання. Вона першою заговорила про потребу дальшого зростання Любові Хавкіної. Під час наукової конференції в 2005 році в Інституті журналістики Київського національного університету імені Т. Шевченка, ми, завершивши роботу секції, на якій я головував, приєдналися до роботи секції професора Валерія Іванова. Його виступ, а головне авторитет між студентами, свідками якого ми стали (тоді одна студентка відмовилася від доповідь на користь професора Валерія Іванова, який як голова поступався всім місцем і сам виступати не збирався; але студенти наполягли на тому, щоб такий виступ відбувся) вплинув на нас вирішальним чином. Після завершення засідання Тетяна Володимирівна наполягла, щоб ми підійшли до Валерія Іванова й від імені кафедри отримали від нього згоду взяти в докторантуру нашого молодого викладача Любов Хавкіну. Тетяна Володимирівна підтримала Любов Марківну при затвердженні її теми докторської дисертації на Вченій раді Інституту журналістики. За словами професора К. С. Серажим, «як старша сестра».

     Оксана Лаврик отримала від Тетяни Володимирівни навчальну дисципліну «Основи журналістики» і закріпилася сьогодні як провідний її викладач, бо Тетяна Володимирівна не наполягла на поверненні собі цього курсу після докторантури, на що вона, безумовно, мала право і, якщо б такі побажання були висловлені, то вони були б задоволені.

     Ольга Полумисна пройшла стажування як викладач на курсі «Теорія та історія соціальних комунікацій», коли вела за Тетяною Володимирівною практичні заняття в одній з груп четвертого курсу. І коли в Ольги Полумасної виникла ситуація напруження в стосунках зі студентами, Тетяна Володимирівна сама провела практичне заняття в групі Ольги Олексіївни, подавши молодому викладачеві приклад поводження зі студентами.

     Ольга Хмель зобов’язана Тетяні Володимирівні своїм професійним становленням. Тетяна Володимирівна піднесла їй перші академічні філологічні уроки, ще готуючи до вступу в університет. Уже в статусі викладача кафедри журналістики Ольга Сергіївна готувала під керівництвом Тетяни Казакової як члена редколегії «Вісника Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Соціальні комунікації» свою першу статтю.

     Олександра Драчова під керівництвом Тетяни Володимирівни написала дві свої перші статті. Доцент Т. В. Казакова була рецензентом навчально-методичного посібника Максима Балаклицького «Есе як художньо-публіцистичний жанр»; рецензентом не формальним, як це часто буває, а реальним, який втручався в тест, давав поради щодо його поліпшення. Вона ж, ми забуваємо часто про це сказати, розшукала фінансування для цієї книжки.

     Доцент Тетяна Казакова наполягала на тому, щоб на кафедрі працював Володимир Фоменко, вбачаючи в ньому гармонійне поєднання журналіста-практика й гарного педагога. Вона підтримала переведення його з посади викладача на посаду старшого викладача, чим були відзначені його професійні якості. З її ініціативи були запрошені працювати на кафедрі журналістики доценти Людмила Савченко й Неоніла Бойко, які істотно підвищили науковий рівень і престиж кафедри.

     Після того, як Максим Балаклицький пішов у докторантуру і в нас припинилося проведення конкурсу «Zoom», Тетяна Володимирівна підтримала цю традицію, провівши зі своєю ученицею Катериною Молчановою фотовиставку «Стояти спиною легше, ніж подивитися правді в очі». Виставка виставлялася кілька разів у різних місцях, у тому числі у виставковому залі ЦНБ ХНУ, мала велику пресу, широко висвітлювалася в ефірних ЗМІ.

     Тетяна Володимирівна першою на кафедрі реалізувала задум творчої дипломної роботи, чого до неї не могли зробити практикуючі журналісти, які багато про такі роботи говорили. Магістерська робота Катерини Молчанової була реальною практичною роботою, яка включала в себе журналістську творчість студентки, свідчила про сформованість в її особі професіонала високої якості.

     Доцент Тетяна Казакова упродовж роботи на кафедрі журналістики демонструвала зразок педагогічної й наукової сумлінності. Вона ніколи не запізнювалася на лекції чи практичні заняття, на кожну лекцію й практичне заняття вона йде сумлінно підготувавшись, підібравши нові, свіжі приклади з сучасної журналістики, вона навчає студентів новітнім способам роботи з інформацією, вчить їх мислити, розширює їх професійний світогляд.

     У наукових семінарах вона працює індивідуально з кожним студентом. Її правило -- бачити в ньому індивідуальність, розвивати найкращі якості цієї особи. Типова картина на кафедрі -- черга студентів, що прийшли до неї на консультацію. Вона ніколи не шкодує часу на роботу зі студентами поза межами навчального процесу.

     Вражає розмаїття тем, які виконуються під її керівництвом. Це наслідок орієнтування передусім на студента, а не на свої особисті наукові інтереси, готовність не студента підлаштовувати під себе, а навпаки, самій піти назустріч студентові, зайнятися вивченням цікавої саме для нього теми. Не секрет, що в наших студентів зміна пріоритетів залежить від кон’юнктури на ринку праці, від знайденого робочого місця, тому кафедра вважає за потрібне бути на боці студента, коли він засвідчує бажання змінити тему. В останні роки Тетяна Володимирівна опублікувала не одну наукову працю у співавторстві із своїми учнями-студентами, що є демонстрацією її потужного наукового й педагогічного потенціалу.

     Разом з тим вона ніколи не заплющувала очі на елементи шахрайства в нашій роботі, була нещадною до фрагментів плагіату в магістерських і дипломних роботах, відсутності наукової новизни, нерозуміння сутності базових теоретичних понять роботи. Заробити в неї високу оцінку з навчальних дисциплін, які вона викладає чи за науково-дослідну роботу, непросто, але якщо така оцінка зароблена, то учень може пишатися набутими знаннями. Студенти віддячують Тетяні Володимирівні своєю повагою й любов’ю.

     Кафедра журналістики вітає доцента Тетяну Казакову й бажає їй нових здобутків на педагогічній і науковій ниві, нових наукових розвідок, методичних праць, талановитих і вдячних учнів!

     «Многая літа!»


* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Shift+Enter.

Про автора:
Автор "Журналісту України", зарубіжних видань, літератор.


Коментарі наших відвідувачів:


+ Додати
 введіть код  

Всі записи:

Головна RSS